Miejscowości
takie jak Chodel przez całe wieki, rozwijały się jednocześnie z parafią. Od
tego jaka była parafia, zależał rozwój miasta. Chodelska historia nie była przypadkiem
odosobnionym. Jej dynamiczny rozwój także zależał od wielu czynników, z których
sprawy wokół religijne i wyznaniowe należały do najważniejszych.
Począwszy
od czasów średniowiecza parafie odgrywały istotną rolę w życiu Kościoła i państwa.
Stanowiły one najważniejszą komórkę życia religijnego i społecznego. Były one
nie tylko najniższymi jednostkami terytorialnymi w organizacji kościelnej, ale
również zachowywały ścisłą więź z organizacją państwową, gdyż pełniły do początku
XIX wieku rolę podstawowej jednostki w administracji państwowej. Ośrodki parafialne
tworzyły swoistego rodzaju centra, w których skupiało się życie religijne, kulturalne,
społeczne i oświatowe danego terenu.
W literaturze nie ma zgodnego stanowiska, co do czasu powstawania pierwszych
parafii na ziemiach. Historycy, którzy pod pojęciem parafii rozumieją wyraźnie
zakreślony okręg parafialny oraz czynnik jurysdykcji kościelnej twierdzą, że
pierwsze parafie powstawać zaczęły stosunkowo późno (XII/XIII w.). Natomiast
badacze, którzy istnienie parafii utożsamiają z funkcjonowaniem kościołów, metrykę
ośrodków duszpasterskich przesuwają na okres znacznie wcześniejszy (X w.). Parafia
jest instytucją, na którą składa się wiele różnych elementów: kościół, kapłan,
cura animarum, jurysdykcja kościelna, okręg parafialny, wierni, przymus parafialny,
uposażenie kapłana i kościoła, rezydencja kapłana. Różne rozumienie terminu
parafia oraz spory, co do czasu powstawania ośrodków duszpasterskich świadczą
jednoznacznie o żywym zainteresowaniu historyków problematyką parafialną, które
to zainteresowanie bezpośrednio przekłada się na ilość i różnorodność pozycji
w literaturze przedmiotu.
Niniejsze opracowanie stanowi próbę ujęcia całokształtu życia parafii Chodel
na przestrzeni XIV-XX wieku. Funkcjonowanie parafii chodelskiej rozpatrzone
zostało na trzech płaszczyznach: duszpasterskiej, charytatywnej i oświatowej.
Ramy czasowe wyznaczają daty 1326 i 1918. Rok 1326 jest rokiem, z którego pochodzi
pierwsza, najstarsza wzmianka źródłowa potwierdzająca istnienie ośrodka duszpasterskiego
w Chodlu. Natomiast za datę krańcową przyjęty został rok zakończenia I wojny
światowej. W opracowaniu nie uwzględniona została filia kościoła parafialnego
w Chodlu, która mieściła się w Ratoszynie, ponieważ posiadała ona własny okręg
parafialny, odrębne uposażenie i duchowieństwo. Utworzona ona została w roku
1541.
Chodel zaczął pełnić funkcje ośrodka duszpasterskiego od roku 1541, kiedy to
Maciejowscy przenieśli parafię do nowo lokowanego miasta. Położone ono było
35 km od Lublina, w kierunku południowo-zachodnim. Posiadanie praw miejskich
nie zapewniło miastu pomyślnego rozwoju gospodarczego. Przez cały okres istnienia
zachowało ono rolniczy charakter.
Jedną z osobliwości tego rolniczego miasteczka był fakt znajdowania się na jego
obszarze, począwszy od roku 1616, trzech świątyń: kościoła kłodnickiego p.w.
Św. Piotra Apostoła, kościoła parafialnego p.w. Św. Trójcy i Narodzenia NMP
w Chodlu oraz świątyni jezuitów na Lorecie. Z tego miasta wywodził się również
prymas Polski Bernard Maciejowski, który sprowadzając jezuitów przyczynił się
tym samym do uczynienia z Chodla ośrodka kultu maryjnego.
Dzieje
parafii Chodel doczekały się również opracowania monograficznego, które obejmuje
funkcjonowanie ośrodka duszpasterskiego w latach 1773 - 1920. Zaprezentowano
w nim całokształt działalności parafii obejmujący swym zakresem, działalność
charytatywną i oświatową oraz duszpasterstwo, którego rola została szczególnie
podkreślona. Opracowanie monograficzne posiada również architektura samej świątyni
parafialnej. Parafia Chodel posiada bardzo bogatą dokumentację źródłową. Są
to zarówno źródła rękopiśmienne, jak i drukowane.
Najstarszy opis parafii i kościoła w Kłodnicy zamieścił średniowieczny kronikarz
Jan Długosz w "Księdze uposażeń diecezji krakowskiej". Nadmienić należy,
że kronikarz większą uwagę poświęcił kwestii uposażenia, niż samemu opisowi
ośrodka duszpasterskiego i jego funkcjonowania. Dlatego też informacje odnoszące
się do parafii są bardzo skąpe.
Materiały źródłowe odnoszące się do XIX wieku, to w głównej mierze inwentarze
kościoła parafialnego oraz luźna dokumentacja administratorów parafii i wiernych
do władz diecezji. Bez wątpienia cennym źródłem do badań nad społecznością parafii
w XIX wieku są księgi metrykalne znajdujące się w Archiwum Parafialnym oraz
wykaz statystyczny ludności parafialnej sporządzony oddzielnie dla każdego roku.
Wszystkie wymienione źródła w konfrontacji z literaturą przedmiotu umożliwiły
przeprowadzenie w miarę dokładnej analizy zagadnień wiążących się z początkami
parafii, środowiskiem naturalnym, okręgiem parafialnym, kościołem, uposażeniem
parafii i kościoła oraz wiernymi i duchowieństwem.
Pierwsza część traktuje o początkach ośrodka duszpasterskiego w Kłodnicy, który
był protoplastą powstałej w I poł. XVI wieku parafii Chodel. Metrykę parafii,
z powodu braku zachowanego aktu erekcji, próbowano określić, na podstawie czynników
pośrednich. Poddany został również analizie problem rozwoju okręgu parafialnego
i uwarunkowań, które wpłynęły na powiększanie się liczby miejscowości należących
do parafii. Funkcjonowanie parafii rozpatrzone zostało w kontekście położenia
geograficznego oraz przynależności do struktur administracji kościelnej i państwowej.
Niezbędnym
warunkiem dla właściwego funkcjonowania ośrodka duszpasterskiego było zapewnienie
jej stałego uposażenia. W następnej części poruszona została kwestia uposażenia
parafii i jego zmian, jakie zachodziły na przestrzeni XIV - XX wieku. Scharakteryzowane
zostały zasadnicze elementy składające się na uposażenie duchowieństwa, o których
informacje przekazali wizytatorzy oraz te elementy, które prawdopodobnie stanowiły
źródło dochodu, a o których istnieniu informuje tylko literatura przedmiotu.
Duchowieństwo parafii chodelskiej, rozpatrzone zostało z punktu widzenia prawnego,
społecznego i majątkowego. Próbowano uchwycić także poziom umysłowy i moralny
kleru. Ponadto dążono do ukazania działalności nie tylko duszpasterskiej, ale
również na innych płaszczyznach: oświatowej i patriotycznej.
Obok duchowieństwa, które wyodrębnione zostało z ogółu wiernych, ponieważ spełniało
specyficzne obowiązki i odgrywało istotną rolę wśród miejscowej ludności, w
części tej próbowano określić rolę służby kościelnej. Do podstawowych obowiązków
duchowieństwa parafii chodelskiej należało zapewnienie opieki duszpasterskiej
wiernym, którzy tworzyli lokalną wspólnotę parafialną. Starano się w nim określić
liczbę wiernych i dokonać porównania z liczbą wiernych z sąsiednich ośrodków
duszpasterskich. Ludność parafii scharakteryzowana została również pod względem
na struktury wyznaniowej i zawodowej. Istotną kwestią było również określenie,
jaki był stosunek ludności świeckiej do kościoła parafialnego i wypełniania
podstawowych praktyk religijnych. Próbowano również przyjrzeć się religijności
miejscowej ludności, analizując kwestię przynależności do stowarzyszeń religijnych
(bractw i cechów).
Erygowana
w I połowie XVI wieku parafia Chodel należała do jednych z najstarszych ośrodków
duszpasterskich na Lubelszczyźnie i w diecezji krakowskiej. Powstała ona na
terenie posiadającym wcześniejsze tradycje ośrodka kultowego, a nie na tzw.
surowym korzeniu Niewątpliwie ten fakt zadecydował o religijnej specyfice samego
miasteczka, w którym znajdowało się trzy świątynie i gdzie szczególną czcią
była otaczana Matka Boża Loretańska. Nie bez znaczenia była również obecność
jezuitów Lorecie należącym do parafii. Podejmowali oni stąd akcję misyjną na
sąsiednich terenach, na których szerzył się protestantyzm. Działalności zakonników
parafia zawdzięcza pozostanie ludności przy religii katolickiej.
W okresie przedrozbiorowym parafia chodelska podobna była do wielu innych parafii
funkcjonujących w małych miasteczkach. Zatrudnione w niej były dwie kategorie
duchowieństwa, których odróżniały wypełniane obowiązki i pobierane wynagrodzenie.
Miały tu miejsce typowe dla okresu przedrozbiorowego zjawiska, jak kumulacja
beneficjów, nierezydencja prepozytów, funkcjonowanie bractw i cechów, skupiających
ludność parafii.
Cechą wyróżniającą była istniejąca od połowy XVI wieku prepozytura i kolegium
mansjonarzy, którymi nie mogły się poszczycić wszystkie świątynie. Wierni, którzy
tworzyli wspólnotę parafialną to w głównej mierze drobna szlachta i chłopi,
zobowiązani do uiszczania świadczeń na rzecz państwa, dworów szlacheckich oraz
miejscowego kościoła parafialnego. Mieszczanie skupieni byli wyłącznie w Chodlu,
będącym jedynym ośrodkiem miejskim na terenie parafii. Nieurodzajne gleby i
słabo rozwijające się rzemiosło przyczyniało się do ubóstwa ludności, które
w dużej mierze rzutowało i na niewystarczające uposażenie parafii. Na uposażenie
duchowieństwa do końca XVIII wieku składały się przede wszystkim świadczenia
ludności uiszczane w płodach rolnych i pieniężnych oraz czynsze pobierane corocznie
od wyznaczonych instytucji i wiosek.
W porozbiorowych dziejach widocznie zarysowały się procesy, które wynikały bezpośrednio
z dążności administracji państwowej do kontroli działalności Kościoła katolickiego
i ograniczenia jego swobód. Instytucją, która pojawiła się na początku XIX wieku
i której podstawowym celem było ingerowanie w działa1ność duchowieństwa był
dozór kościelny. Z tą instytucja, stanowiąca przykład dążności ludzi świeckich
do współudziału w zarządzie parafią, spotykamy się również w okresie przedrozbiorowym.
Byli nimi prowizorzy i witrycy, którzy zajmowali się sprawami finansowymi kościoła
parafialnego.
Obserwowany systematyczny rozwój okręgu parafialnego, który miał miejsce w minionych
wiekach pozwolił prześledzić przeobrażenia samego terytorium parafii oraz uwarunkowań
jakie wpływały na omawiane zjawisko. Nie zawsze wszakże udało się odpowiedzieć
na pytanie, czym był spowodowany rozwój okręgu parafialnego, dlatego też autorka
w przypadku braku poparcia materiałów źródłowych używała hipotetycznych założeń
oraz posiłkowała się literaturą przedmiotu. Przeobrażenia okręgu parafialnego
oraz czynniki, które wywołały owe zmiany mogą stanowić ciekawy przedmiot badań
dla historyków.
Głównym celem niniejszego opracowania, było ukazanie funkcjonowania ośrodka
duszpasterskiego począwszy od XIV wieku do początków XX stulecia na płaszczyźnie
duszpasterskiej, charytatywnej oraz oświatowej, w zmieniających się uwarunkowaniach
politycznych i społecznych jakie miały miejsce w XIX wieku.
Te dziedziny składały się na całokształt działalności duchowieństwa parafialnego.
Wyraźne zaangażowanie się zarządców parafii Chodel w problemy, które wykraczały
poza typowe obowiązki kleru, wynikało zapewne z realizacji zaleceń ordynariuszy
diecezji i ustawodawstwa synodalnego, a także wynikało z faktu rozumienia przez
duchowieństwo parafialne problemów nękających wiernych. Duchowieństwo parafialne,
w szczególności zarządcy parafii realizowali ambicje osobiste w innych dziedzinach,
jak oświata czy walka o wolność ojczyzny.
Niewystarczająca podstawa źródłowa, która traktuje o agendach parafialnych mogła
by być poparta materiałami źródłowymi proweniencji państwowej, co pozwoliłoby
zaprezentować szersze ujęcie omawianych aspektów. Materiały źródłowe nie pozwoliły
uchwycić również wielu kwestii wiążących się z duchowieństwem i wiernymi. Mianowicie
pochodzenia społecznego, wykształcenia, poziomu moralnego czy też wzajemnych
relacji duchowieństwa i wiernych oraz religijności. Wykorzystanie źródeł proweniencji
państwowej w znacznie większym zakresie pozwoliłoby bez wątpienia na szersze
przedstawienie struktur organizacyjnych ośrodka duszpasterskiego w Chodlu, problemów
duszpasterskich i społeczno-religijnych parafii Chodel zarówno w epoce przedrozbiorowej,
jak i porozbiorowej.
Historię chodelskiej parafii oparłem na obszernych fragmentach pracy magisterskiej Agnieszki Ciekot. Autorce pracy bardzo dziekuję z wyrażenie zgody na jej publikację.
[an error occurred while processing this directive]